bromsklotsar fram

s

bromsklotsar fram

Inlägg av s »

Är det samma belägg fram på 480 och 440 460 ?Biltema har inte 480.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Japp, det är samma. Dock så har som inte klotsar (fram) före 89.

Mvh Jonas
John
Kontakt:

klotsar

Inlägg av John »

Kan man alltså använda dem som är till 440 till min 90 turbo.?Hur är det med bromsrör bak på Biltema?Passar 440?fick en tvåa på det med.Dessutom vänster spindelled.Är den svår att byta själv.
Släpp funken fri.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Bromsklotsarna är samma över hela 400serien. Upp till 88 en sort, 89 och framåt kom ventilerade och då övergick man till en annan infästning även för oventilerade.

Brömsrören passar så vida det gäller nipplar, om länderna stämmer vet jag inte, men mät upp o kolla. Det passar säkert eller går att hitta liknande rör (oftast samma nippel på alla sorters bilar/standard nippel) Har för mig det är 3/8"x24 UNF nippel.

Spindelleden är inte så svår att byta, är du normalhändig så ska det fixa sig. Den sitter med två skruvar (köp gärna nya) och spindelleden på en kona.
Konan lossas antingen med verktyg (biltema) eller ta bort muttern och smöjr upp, sätt tillbaka muttern. Slå med en stor hammare på navet så konan deformeras lite, då släpper den. (kan vara svårt att komma åt)

Mvh Jonas
Raz
Kontakt:

Passar inte dessa då?

Inlägg av Raz »

Hej! Kan börja med att medela att min bil gick igenom besiktningen idag!
Men ena bromsbelägget fram är slut, så jag var på biltema idag och köpte ett paket, artnr:65-9005, de kommer inte att passa på min 480ES -87 då eller?...bara att byta på biltema igen då.
Vart skall jag köpa belägg då da? Meca? mekonomen?..man bör byta alla 4 belägg fram samtidigt eller?
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Det stämmer bra, de torde inte passa.

Belägg, det beror på. Bra belägg är lite dyrare. Men för vanlig körning duger micro eller någon annan billig.

Mekonomen är lite dyrare men har ofta rätt ok kvalitet.

Det är helheten som räknas, har man lite slitna skivor med rostkant så duger det fint att peta i beg belägg, men vill man ha säkerheten i sina bromsar så måste skivor/belägg och bromsvätska vara i bra skick.

Skivorna är ju extremt billiga på biltema, passa på o byt bromsvätska oxå (kan behövas gassvets för att lossa lyftningsnipplarna)

Men det är ju upp till din plånbok och förnuft!

Mvh Jonas
Niclas Broman
Kontakt:

Inlägg av Niclas Broman »

Jag har fråga på samma ämne...

Jag har konstaterat att det är dags att renovera bromsarna fram på min 90:a och när jag kollade som hastigast igår såg jag att det verkar som jag har olika sorts ok på vänster och höger sida. Är inte helt säker då jag tittade/kände mig fram med hjulen på och bilen på marken. Ska ta en närmare titt idag.
Men visst är det så att oken ändrades under 480:s livstid? Är det då möjligt att tidigare ägare har bytt ut ett av oken till en annan modell i så fall? Jag har inte märkt något underligt i bilens uppförande så jag utgår från att detta inte gör något i sånt fall.
Tänkte köpa nya belägg medans jag ändå är i farten å fixar oken. Är det olika belägg till de olika oken? Är okrenoveringssatserna olika till oken?

Många frågor blev det...hoppas någon har svar.

Ska ta en riktig titt i eftermiddag.

MVH/Niclas
Användarvisningsbild
Björn #194
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Låter flummigt men helt och håller troligt!

Det byttes ok på bilarna men när vet jag inte, Hur som helst hade 87'an mindre klotsar fram än vad senare modeller har.

Ja, klotsarna är olika
Ja, förre ägaren kan ha monterat fel ok
Nej, det är med största sannolikhet inte samma renoveringssats oken emellan

Sicka sköna lirare det finns va! Personen dom utfört bytet av ok måste säkert blivit nödd att inhandla två sorters bromsklotsar - borde ju märka att något inte stämmer.....hmm

Jag hade bytt ut det äldre oket till det nyare med större klotsar - om du nu vill rätta till felet.

Björn #194
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Skriv svar