Vattnets väg - bifloder och huvudfåra

Användarvisningsbild
376.Mattias Olsson
Kontakt:

Vattnets väg - bifloder och huvudfåra

Inlägg av 376.Mattias Olsson »

När bilen ska stå ute är det extra trist med inläckage av regn. Naturligtvis läcker det in i bagaget. Vattnet hamnar framför allt långt bak på vänster sida i bagageutrymmet. Källan är identifierad efter en störtskur!

Vattnet i skåran mellan takplåt och sida rinner bakåt och ska, om jag fattar, helst ledas ner mot bagageluckan så att vattnet rinner "utanför" gummilisten under luckan. En del av vattnet rinner istället in i hålrummet bakom plåten som går mellan taket och baklyktan. Vattnet verkar då rinna på plastytan som vetter in mot bagageutrymmet. Plasten där har en skarv, och DÄR tränger det in vatten som sedan rinner ner på bagageutrymmets golv.

Låter det rimligt? Vart tar vattnet vägen som rinner på plasten men inte läcker in? Bör det rinna där? Jag har inte plockat isär så oerhört mycket plast för att titta efter själv... Den enkla men fula lösningen verkar vara att täta med silikon eller något.
Användarvisningsbild
DJ.fisk
Kontakt:

Re: Vattnets väg - bifloder och huvudfåra

Inlägg av DJ.fisk »

376.Mattias Olsson skrev:När bilen ska stå ute är det extra trist med inläckage av regn. Naturligtvis läcker det in i bagaget. Vattnet hamnar framför allt långt bak på vänster sida i bagageutrymmet. Källan är identifierad efter en störtskur!

Vattnet i skåran mellan takplåt och sida rinner bakåt och ska, om jag fattar, helst ledas ner mot bagageluckan så att vattnet rinner "utanför" gummilisten under luckan. En del av vattnet rinner istället in i hålrummet bakom plåten som går mellan taket och baklyktan. Vattnet verkar då rinna på plastytan som vetter in mot bagageutrymmet. Plasten där har en skarv, och DÄR tränger det in vatten som sedan rinner ner på bagageutrymmets golv.

Låter det rimligt? Vart tar vattnet vägen som rinner på plasten men inte läcker in? Bör det rinna där? Jag har inte plockat isär så oerhört mycket plast för att titta efter själv... Den enkla men fula lösningen verkar vara att täta med silikon eller något.
Ta bort plastskölden mellan tak och sidobakruta genom att dra ut framkanten lite och sedan skjuta den bakåt. Sedan kan du se bättre, det kan t.ex. var clipsen som håller denna som läcker in. Karrossen ska annars vara i ett stycke mellan tak - baklampa.

Mvh / Andreas
Skriv svar