Hej,
På sernare tid har det börjat lukta bränt när man sätter på värmen i bilen. Det luktar inget förrän luften blir varm. Är det någon som vet vad det kan bero på? Tacksam för hjälp.
//Jakob
Luktar bränt
-
Jakob
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 29 jan 2004 02:07
- Ort: Linköping
- Kontakt:
- Björn #194
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Luktar bränt
Halloj!
Det kan vara förvärmaren som luktar lite. Förvärmaren är tre värmetrådar som sitter monterade inuti värmepaketet strax efter fläkten. Det går mycket enkelt att montera ut denna genom att ta bort handskfacket. Bakom handskfacket på värmepaketet sitter en elkoppling med tre eller fyra kablar, ta bort kopplingen och skruva bort förvärmararmaturen och inspektera.
På min 87'a kan det lukta lite när bilen är kall och förvärmaren går in, detta är helt normalt.
Men om det luktar MYCKET i din bil bör du kolla källan till lukten....
Lycka till!
Björn
Det kan vara förvärmaren som luktar lite. Förvärmaren är tre värmetrådar som sitter monterade inuti värmepaketet strax efter fläkten. Det går mycket enkelt att montera ut denna genom att ta bort handskfacket. Bakom handskfacket på värmepaketet sitter en elkoppling med tre eller fyra kablar, ta bort kopplingen och skruva bort förvärmararmaturen och inspektera.
På min 87'a kan det lukta lite när bilen är kall och förvärmaren går in, detta är helt normalt.
Men om det luktar MYCKET i din bil bör du kolla källan till lukten....
Lycka till!
Björn
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hej!
Förlåt om jag lägger mig i diskussionen, men dessa förvärmare som björn talar om kan det vara motstånden till fläkten? Dessa sitter här för att man ska få olika hastigheter på fläkten. Dessa blir varma och sitter alltså i luftflödet för att kylas.
Förlåt Björn om jag är lite kinkig!
Mvh Jonas
Hur går det med dina gjutningar? Kommer kanske en beställning snart!
Förlåt om jag lägger mig i diskussionen, men dessa förvärmare som björn talar om kan det vara motstånden till fläkten? Dessa sitter här för att man ska få olika hastigheter på fläkten. Dessa blir varma och sitter alltså i luftflödet för att kylas.
Förlåt Björn om jag är lite kinkig!
Mvh Jonas
Hur går det med dina gjutningar? Kommer kanske en beställning snart!
Senast redigerad av 1 Mogge, redigerad totalt 29 gånger.
- Björn #194
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Hej Jonas!
Nej då du e inte kinkig! Va kul det kan bli, jag tror mig ha läst i ett Holländskt kopplingsschema att det stod förvärmning..... men det måste vara UPPvärmning de menar ha ha ha nu ter jag mig som en sån där goo nörd som tror han vet något.....
Självklart är det motstånden jag syftar på, ursäkta min felbedömning, översättning!!!!
Ja ja, man lär så länge man har elever.... eller var det så man skrev?!
/ Björn
Nej då du e inte kinkig! Va kul det kan bli, jag tror mig ha läst i ett Holländskt kopplingsschema att det stod förvärmning..... men det måste vara UPPvärmning de menar ha ha ha nu ter jag mig som en sån där goo nörd som tror han vet något.....
Självklart är det motstånden jag syftar på, ursäkta min felbedömning, översättning!!!!
Ja ja, man lär så länge man har elever.... eller var det så man skrev?!
Senast redigerad av 1 Björn #194, redigerad totalt 29 gånger.
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- Björn #194
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Pust!
Skönt att läsa att man inte är helt "bränd" här då.....
Jag kommer skriva en lite mer ingående artikel hur jag gör de där blink- och positionsljusglasen på "kick-ass" sidan inom kort.
Jag kan iallafall här meddela att min nya form (färdig 040227) fungerar alldeles utmärkt, har gjutit fyra par positionljusglas redan så snart får jag upp tempot även på dem!
Eventuellt kommer jag även att konvertera mitt spoilerpaket jag byggde till min blåa fara som finns med på ovan nämnda sida så att den passar 480
.
Ha de bäst!
Skönt att läsa att man inte är helt "bränd" här då.....
Jag kommer skriva en lite mer ingående artikel hur jag gör de där blink- och positionsljusglasen på "kick-ass" sidan inom kort.
Jag kan iallafall här meddela att min nya form (färdig 040227) fungerar alldeles utmärkt, har gjutit fyra par positionljusglas redan så snart får jag upp tempot även på dem!
Eventuellt kommer jag även att konvertera mitt spoilerpaket jag byggde till min blåa fara som finns med på ovan nämnda sida så att den passar 480
Ha de bäst!
-
Mogge
- Inlägg: 1283
- Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst