Dör när motorn är kall

020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Försök med att byta temp.givaren till ECU:n. Den kostar några hundralappar. Se bara till att du får rätt sort av givare. Jag tror det finns två typer till 480.
Esko
Dan.P
Kontakt:

Inlägg av Dan.P »

Det är för länge sedan jag ägde min 87a.......hela 13år sedan. :)

Men men.....I Volvomun så kallade man Renix tändsystem för "Fungjer nix(fungerar inte)". :wink:

Köp Haynes o felsök efter deras schema, återkom sedan så ska jag/vi försöka hjälpa dig.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Skit snack Dan.P hehe

Det är för att volvo killarna inte kände till det nya systemet.
Bosch insprutningen är skräp, strular mycket oftare och dyra komponenter, LMM tex. samma skit som på 240/740/940. Men man får inte säga det på en volvo verkstad, det är heligt :)

Det som är fel är sällan insprutningen, Tempgivaren som du nämnde och svänghjulsgivare är väl i princip de saker som går sönder. Bosch har samma delar så...
Det som är det stora problemet framförallt på -87or är kablage, för korta kabalar som blir spända när motorn rör sig ger till slut dålig kontakt eller
avbrott, framförallt vid tempgivaren. Så kolla givaren och även kontakstycke/kablage. "Rulla" av gummihättan bakomkontaktstycket där brukar de vara av eller skava emot varandra.

Sen hade jag ett liknande fel på min -87a.
Det var magnetventilen till EGR som gav upp. Så EGR var inkopplad konstant, ingen tomgång, var tvungen att ha den på 1500-2000rpm.
Lätt att kolla. På ovansidan av spjällhuset sitter en vakuum slang. Stryp denna, ex skruv i hålet.
Går bilen ok så är felet i EGR systemet. låter dock som ett kabelfel till tempgivare
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Har du kopplat slangarna fel till modulatorventilen för EGR? En förväxling och då blir det precis som Peter H skriver.
Esko
Folke_
Kontakt:

Inlägg av Folke_ »

Samma fel som jag har :O.....den går skit kasst då den e kall men då den fått upp värmen går den som en klocka!....jag har funderat på att byta motortemp givaren för motorstyrdonet.... men vars fasiken hittar jag var den dära tempgivaren sitter ??
480 "E-rotic Sportscar" -87 ;) :mrgreen:
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Motor tempgivaren för insprutningen sitter framtill i toppen vid 1ans cylinder (närmast svänghjulet, man räknar baklänges hos Renault)

Ang. mätning med multimeter.
0ohm är kontakt, bästa möjliga till och med, Fritt blås för elektronerna.
1ohm är lite motstånd
2ohm lite mer motstånd osv
Oändligt är avbrott.

Lätt att leka med, håll probarna i luften, då får man OL på mätaren, dvs oändligt/avbrott

Lägg ihop probarna och du får 0ohm (nåja 0,1-0,3 kanske beorende på hur bra kalibrerat det är) och det är det samma som bästa möjliga kontakt.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar