Rosthål i bränsletanken eller kanske något annat läckage?

Henrik Orrje
Kontakt:

Rosthål i bränsletanken eller kanske något annat läckage?

Inlägg av Henrik Orrje »

Har någon i klubben erfarenhet av bensinläckage vid bakdelen på 480? I helgen luktade det bensin från min Volvo 480 turbo -89 när jag parkerade. Det hade regnat och under bakdelen på bilen syntes några blå bensinfläckar på den våta asfalten.

Finns det några svaga punkter - rost eller läckage - som jag ska titta extra noga efter på tankrör, bensintank, bränsleledning, filter eller pump?

:(
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Tanken är av plast så säkerligen inga rosthål (om den inte är mekaniskt skadad). Däremot titta på slangklämmorna för anslutning av påfyllning mm. Jag hjälpte en kompis med en 480 som läckte bensin vid tankning. En av slangklämmorna var helt avrostad och det medförde att bensin rann ut vid tankning.
Esko
Henrik Orrje
Kontakt:

Inlägg av Henrik Orrje »

Nu har jag sett att det är bensinfiltret som läcker. Det droppar bensin vid ändmuttern på den sida av filtret som vetter mot tröskellådan. Jag har beställt filter och ändmuttrar, som Bilia kallar "banjonipplar". Har någon i klubben egna erfarenheter och från denna reparation och i så fall värdefulla tips?
022. Pär Renström
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Det är inga konstigheter att byta men eftersom det sitter i en utsatt miljö, så kan muttrar och dyl. sitta ganska hårt...

Har bytt filter en gång och fick ta i ganska bra innan det ville släppa.

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Henrik Orrje
Kontakt:

Inlägg av Henrik Orrje »

Tack för tipsen! Det visade sig att banjokopplingen hade rostat sönder och att det sprutade ut en fin bensindimma runt filtret när pumpen gick (brandfara!). Banjokopplingarna var totalt hoprostade... Och efter filtret var loss fick mutterdragaren jobba i flera minuter för att knacka isär gängorna. Men nu är allt bytt och bilen går som en klocka.
Lurix242
Kontakt:

Inlägg av Lurix242 »

Jag bytte precis filter på min. Samma problem med att koplingen mellan slangen och filtret rostat sönder. Filtret köpte jag hos volvo, men de andra delarna kunde dom inte få hem innan januari '06.. Köpte därför kopplingarna till slangen hos Hydroscand för bara några tior styck istället för volvos hutlösa priser på runt en hundring styck för exakt samma delar.

//Niklas
480 Turbo -88 / 244 DL -80 / 745 GL -92
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Niklas, vet du dimmensionen på banjobultarna, det är guld värt för andra som tänker byta detta.
Bör stå på kvittot om inget annat.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Lurix242
Kontakt:

Inlägg av Lurix242 »

boostofta skrev:Niklas, vet du dimmensionen på banjobultarna, det är guld värt för andra som tänker byta detta.
Bör stå på kvittot om inget annat.
Tyvärr så skickade jag med kvittot tillsammans med bilens handlingar när jag sålde den. Jag åkte helt enkelt ner med filtret till dom och så plockade dom ihop delar som passade alldeles utmärkt. Huvudsaken är att den ena kopplingen är böjd och passar på bränsleslangen som är 6 mm invändigt. Det verkade inte vara första gången som någon ramlade in med ett sånt bränslefilter till dom.

/Niklas
480 Turbo -88 / 244 DL -80 / 745 GL -92
Skriv svar