Problembil

Skriv svar
Johannes

Problembil

Inlägg av Johannes »

Hej!

Jag har hittat en volvo 480 turbo es till salu alldelles i trakten runt mig, till ett billigt pris dessutom (5000:-, kanske prutbart).
Problemet är att nuvarande ägare beskriver bilen som en problembil. Han har lagt ner ganska mycket på bilen (ny framruta, nya däck, nytt batter, felsökt hos volvo-handlare för över 3000:-, rekonditionerad och konserverad lack osv...). Men han vill inte ha kvar den för den fortsätter tydligen bara att gå sönder.

Är det överhuvudtaget lönt att skaffa en sådan bil, och har någon varit med om något liknande?
Ett exempel på problemen (förutom trasslande elhiss osv.osv.) så sluta tex. hastighetsmätare att funka helt plötsligt osv osv.

Pappa säger att jag inte ska skaffa en problembil, och fortsätter den trassla efter att jag har köpt den så lär jag få höra det resten av livet...
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

För 5000 lär du inte få en 480 t som det inte finns att göra på. Billiga i förhållande till vad man får är 480, men inte så billiga. Ska du köpa en bil som är så gott som problem fri så ska du inte köpa en billig 480.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
020, Esko Antikainen
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Du köper inte en ny bil för kr 200 000.
Naturligtvis finns det en hel del att göra på en bil för kr 5000. Detta är ungefär vad det kostar att byta till nya däck.
Jag har haft min ES87 sedan 1987 och snart kört 40 000 mil med den.
Det har inte varit några stora problem, men en del mindre. Om jag lämnat in den på verkstad varje gång hade det nog varit dyrt.
De flesta fel har varit ganska enkla att reparera. Efter reparation har det fungerat helt ok.
Man bör nog ha tillgång till bra verktyg, lite kunnande i elektronik och allmänt bilmekande för att kunna göra alla reparationer själv.
Det viktiga är att åtgärderna vid serviceintervallen blivit utförda. När byttes kamrem och löphjul senast? Ett haveri där och det är nog knappt lönt att reparera.
Det har varit en del problem med lödningar i elektroniken T.ex hastighetsmätaren.
Om du tycker att att du uppfyller ovannämnda kvalifikationer KÖP BILEN!
Annars bör du nog avstå.
Hälsningar Esko

PS kolla på min hemsida http://members.chello.se/eskoa/480 så ser du vad jag gjort. DS
Johannes

Inlägg av Johannes »

Hej!

Ok.
Det är inte så att jag räknar med att få en kanonbil för 5000:- Jag vill ha en bil där jag får pilla lite själv. Men sen vill man iofs inte att det ska bli för mycket heller, jag ska ju hinna med att bygga ljud i den.
Jag har inte fått tag i han som säljer bilen, men jag fortsätter att leta efter andra... tycker om 480 :D
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Du vill inte rada upp lite fler problem han har på den? För just hastighetsmätaren är inte så svårfixad.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Han skriver att det som funkar är:
motor, vänster fönsterhiss, stolvärme, radio, halvljus o broms o blinkers.

Men det verkar ju mest vara elektronikfel som han har, så egentligen kanske det inte skulle vara så svårt och dyrt om man fixade själv. Han har lämnat in den på verkstad varje gång... o då är det kanske inte så konstigt att man blir less på det, det blir ju rätt dyrt.

Har inte fått tag i honom, så för tillfället lutar det åt en Volvo 440 GL -90 (om jag kan pruta ned priset lite).
Men det blir nog en 480 osså så småningom :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Glömde att skriva att om allt funkar så har den bla ac, larm, centrallås, elhissar, elspeglar osv.
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Låter som en problembil ja.. :D
Om en 480 dras med massa olika mystiska elfel så brukar man rikta blicken mot CEM-datorn, vilket jag antar att dom måste ha tittat på hos volvo. Lyckas inte volvo fixa bilen så tror jag det kan bli svårt att fixa själv dock.
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Nåja om du är eller har någon händig så ska vi väl kunna lotsa dig genom reparationerna. Volvo besitter inte någon större kompetens längra på 480:n.

Mvh Jonas
Martin
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Mogge skrev:Hej!

Nåja om du är eller har någon händig så ska vi väl kunna lotsa dig genom reparationerna. Volvo besitter inte någon större kompetens längra på 480:n.

Mvh Jonas
Volvo här i hbg besitter lika mkt kompetens som innan, samma man som gör det nu som förr. När min far köpte sin 1989 så var det en problembil, han skrev upp alla felen o lämnade in det till Volvo (Bildeve) här i hbg, sen dess har där inte varit ngt elfel på den. Så skulle min volvohandlare inte klara fixa min bil så hade jag aktat mig för den..
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Ingen regel utan undantag! Mer tur än undantag att hitta en bra Volvohandlare som kan 480:n. Dom kunde den knappt på den tiden det begav sig.

Nu är 480:n inte så svår reparerad.

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hehe :D

Tyvärr blir det nog inte just den. Har inte skaffat någon bil än, så man får väl se vad det blir...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lycka till 8)
Användarvisningsbild
#334 / Stiffe
Kontakt:

Inlägg av #334 / Stiffe »

Good luck :wink:
480 Collection 95
Jeep Wrangler 91 Offroadedition
Saab Turbo Cab 00
Saab Turbo ( bruksracer )
480 klubben # 334 STCS #6995
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tackar.

Jag tittar föresten på en 460 gl från 91 nu. Den kan ha glapp i en länkarmslagring (om det inte är fixat sedan besiktningen). Hur svårt/dyrt osv. är det att fixa det?

Står så här:
"Länkarmslagring fram vänster undre. Främre glapp"

Syftar de på att det finns ett glapp i länkarmslagringen och ett glapp till nån annanstans eller menare de bara ett glapp?
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Jag skulle tro att de menar den främre länkarmsbussningen.
Vet ej om de finns lösa, vissa bilar måste man byta hela länkarmen.
i praktiken båda sidor då för att chassiet inte ska uppföra sig tokigt.
Sen tillkommer hjulinställning.

Om det finns lösa bussningar så krävs en press och hylsor eller liknande för att pressa i/ur bussningen. Gjort i ett nafs om man har verktygen.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Är det inte spindelleden som dom menar? Denna är lätt att byta om man sprutar på lite olja en vecka innan man ska lossa skruvarna. Kostar 98 kr på biltema, 250-300 på mekonomen.

Mvh Jonas
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte riktigt vad de menar... Läste bara direkt från faxet från vägverket... Förhoppningsvis är det fixat så att jag inte behöver tänka på det, men o andra sidan klarade den tydligen besiktningen iaf... får se, ska väl titta på den imorrn förhoppningsvis.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

brukar de inte skriva yttre om det är spindelleden??
Sen ska man inte lita så mycket på dem när det gäller deras beskrivning av framvagn.
Det är ofta ett gissel att reda ut, det är inte alltid den som gör ombesiktningen fattar vad som skrivits......
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Gäst

Inlägg av Gäst »

hehe, skitbra :D

Men hur känner man om det är ett glapp? Påverkar det själva körningen eller va?
Ska fråga en verkstad här hemma (praktiserade där en gång i tiden, men det mesta har man ju glömt...).
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Spindelleden på 400serien kan glappa utan att man får fram det hur mycket man än sliter med ett spett.
När man sen kommer till Svensk Bil Bekämpning och de drar igång skakmaskinen så syns det tydligt.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad kan hända om man skiter i att fixa glappet då?
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Ja det säger väll sig självt att du inte får igenom bilen genom besiktningen :D
Men ett glapp kan så småningom bli ett brott och då är det inte roligt att ligga i 100 blås med den bilen :wink:
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men asså, det stod bara under "bra att veta", den klarade besiktningen iaf...
Skriv svar