Svår start problem

mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

Svår start problem

Inlägg av mine »

Problemet med att bilen är svårstartad när den är varm och man stänger av den en kort stund kvar står trots byte av dels tändläges givare och temp givaren till ecu ,efter råd från hjälpsamma kollegor på forumet
vad gör jag nu ???
Mvh Åke
480 es-88
Mb E 240 T-98
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Prova gärna mäta bränsletrycket. I bland är bensinpumpen svårtstartad när det är tryck i systemet.

Mvh Jonas
mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mine »

Vad säger Esko om problemet
480 es-88
Mb E 240 T-98
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

kollade du kablaget till tempsensorn???
Bytte rätt sensor?
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
mine
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 aug 2005 21:50
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av mine »

Jag tror att det är rätt sensor jag bytt ,den vid ettans cylinder
och kablaget verkar just ,ska kolla bränsle trycket nu så får vi se ?
480 es-88
Mb E 240 T-98
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Tyvärr fungerar inte 480center sidan, där finns en länk om att mäta trycket.

Jag är lite osäker på ES men pumpen skall starta om man "klickar" till lite på startmotorn och vrider runt motorn några varv. Då går pumpen ca 2 sek. Kan vara ett tips att jämföra med.

Pumpen startar alltså när tändsystemet börjar arbeta= motorn snurrar.

Jag vet på dom gamla turbo 88 så gick pumpen 2 sek när man slog av tändningen.

Lycka till.
019 Johan Bertilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 jan 2004 19:49
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av 019 Johan Bertilsson »

Hej!

480center sidan fungerar, fast jag tror de har bytt adress. Den finns på http://480center.com/.
/Johan
480 ES -87
020, Esko Antikainen
Inlägg: 231
Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
Ort: Esko
Kontakt:

Inlägg av 020, Esko Antikainen »

Hej!
Jag kan bara relatera till det fel jag hade för en massa år sedan på min ES87. Då var den svårstartad när den var halvvarm. Jag lyckades mäta fram felet och då var det ett intermittent/värmeberoende avbrott i tändlägesgivaren. Tydligen räckte den svaga pulsen från den defekta givaren för att tändningen skulle fungera (egen teori). Men när startmotorn belastade batterispänningen räckte tydligen inte spänningen till för tänsdsystemet. Efter byte av givaren har det fungerat OK.
Något år senare bytte jag puls-air ventilerna. Vid koll visade sig bägge vara defekta. Efter detta byte "har jag fått för mig att motorn blev mera lättstartad".
I dagens läge fungerar start vid varm motor, halvvarm motor, kall motor och vid stark kyla helt OK.
Esko
boostofta
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
Ort: Skåne samt Göteborg
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Pulsairventilerna är ett bra tips. Brukar vara felet på gammla 745 med förgasare som inte vill starta när de är varma.

Men, jag tror inte det sitter det på mer än -87orna
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster