Extra vattenpump+kat.

Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Extra vattenpump+kat.

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) jaha då har man några frågor igen då: som dom flesta vet så sitter det ju en extra eldriven vattenpump på 480, på min tidigare -90 så gick den c:a 30sek. efter att motorn stängts av (tror t.o.m. att det stog i intruktionsboken) på min nuvarande -94 så går den betydligt längre över 2min. vet inte om det ska vara så nån som vet? om motorn är riktigt varm efter körning så går den ju ännu längre samt att även kylfläkten går igång då och då vilket den även gjorde på min -90, om jag efter att ha stängt av motorn och pumpen går sätter på tändningen och stänger av den så stängs även pumpen av :shock: ska det va så :?: har inte lyckats att hitta nåt om det i den instruktionsbok som följer med min -94, vet att elektroniken uppgraderades nån gång kring -93 så det kanske ligget däri.
Nästa fråga: eftersom jag numera vägrar att använda min 480 på vintern utan istället har den i garage (kall) så brukar jag starta den ibland och låta motorn gå varm till c:a 80-85 grader, men eftersom det tar en stund att komma upp i värme vid enbart tomgångskörning så undrar jag om katen kan ta skada av detta eftersom ju bilen får gå en ganska lång stund innan den går ur kallstartläge, visserligen brukar jag efter ett tag låta motorn gå på lite olika varvtal ett tag men ändå hinner katen bli tillräckligt varm? Svar det brukar man ju få här så jag hoppas att jag får några bra om detta :D Nu är det ju iallafall snart vår och så fort den där J-la snön försvinner och det torkar upp så kan man ju börja att njuta av sin 480 igen abstinensen börjar bli svår nu :? så det är ju inte så konstigt att man längtar efter VÅR 8)

mvh

Chrille
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Det med extra pumpen tror jag fungerar som så att när motorn varit igång så går den på en timer och om du då vrider på nyckeln så stängs pumpen av då den inte ska vara igång om du startar motorn. Startar du då inte motorn och stänger av den så startas inte pumpens timer och den går då inte igång. Det är min teori.
Katalysatorn tar nog inte skada av att varmköra motorn men däremot så gör miljön det. Det bästa om man ska vinterförvara 480 (som jag gör med min 93a) är att palla upp bilen och när man ska varmköra kan man då även passa på att lägga i lite växlar för att få runt oljan i vxl-lådan med.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Håller med Sellgren
Dessutom hde du Boschinsprutning på din -90 och Fenix/Renix på en -94 (om de inte e turbo) kan ju vara förklaringen till olika tider på pumpdrift.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) ja snabba svar som vanligt :D det är ju boschinsprut på båda efersom det är turbo, det där med att pumpen går olika kom jag på att jag läst nu när jag blir påmind att den har en tidstimer där den går om det behövs en viss tid, bra då kan man väl va lugn då :lol: ska ta och palla upp min nu för att göra en underedsbehandling nu när det börjar bli lite varmare så då kan man ju passa på att köra runt växellådan också :shock: Tackar för svaren, förresten 2 timmar och 50 minuter tycker jag är en helt godkänd tid att få svar på en fråga :lol: :wink:

mvh

Chrille
Skriv svar