Baksäten

225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Baksäten

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Undrar från vilken årsmodell som det kom baksäten med nackstöd?

Och går det att eftermontera på de baksäten som saknar nackstöd?

Per Johnsson
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Om jag inte är ute o seglar så kom det på 92 års modell, dvs den "nya" 480:n med ny elektronik, 60 liters tank. FROM chassinr 567600

Om du går in på EU klubbens hemsida /donates så kan du ladda ner reservdelskatalogen o kolla själv om du vill.

Lättast är nog att ta ryggstöd med nackstöd för dom passar rätt av. Troligen sitter det någon hållare på de nya stöden om man ska eftermontera i dom gamla.

Mvh Jonas
Hoffster
Inlägg: 175
Blev medlem: 10 maj 2004 17:38
Ort: Ydre och Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hoffster »

Om JAG inte är ute och seglar så kom väl den "nya 480:n" i mitten av 91. Dvs, det finns 91:or av båda varianterna. Min 91:a tex är av den nya typen.
Pyst tysk pariserblå turbo -91
www.hoffmanworks.se
Christer Nilsson
Site Admin
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 jan 2004 23:00
Ort: Hishult
Kontakt:

Inlägg av Christer Nilsson »

Gjorde en djupdykning i reservdelskatalogen.
Nackstöd bak finns f.r.o.m ch.nr:567700 d.v.s. det man kallar för "-91b".
En notifikation jag gjorde är att den sista versionen av CEM:en samt dom lite mindre backspeglarna som jag trodde kom samtidigt kom redan f.r.o.m. ch.nr:567600. Så att "-91b" är lite luddigt...
Tyvärr så stämmer nog inte alla bilar, chassinummer och delar.
Min ES-94 blev jag tvungen att byta fläktmotor(kylaren) på för några år sedan och jag beställde enligt reservdelskatalogen men det visade sig vara fel. -93:ans fläkt satt nämligen i min. Å andra sidan var den vanligare så den hittade jag på skroten istället för att köpa en ny.
Aldrig så ont så alltid gott för nå´t! :wink:
Mogge
Inlägg: 1283
Blev medlem: 29 jan 2004 21:35
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Volvo har ju envisats med att leverera nästa årsmodell redan på hösten och gör det fortfarande, dvs sen 91=92 års modell.

Men sen är det som Christer säger att utrustningen inte alltid stämmer.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
Björn #194
Inlägg: 146
Blev medlem: 07 feb 2004 23:42
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Björn #194 »

Så mina herrar tillbaka till frågan om det går att eftermontera.

Ja, om man hittar ett par ryggstöd med nackskydd på - alltså från en nyare 480 (årsmodeller enligt tidigare talare).

Nej, om man skall göra det på de befintliga ryggstöden utan att bygga om dessa. Har man mot förmodan bara själva nackstöden liggandes kan det ju vara värt att göra det.

Jag hjälpte en kompis i våras att byta till skinninredning i en 480 Turbo -92 (alltså en MED nackstöd bak). Komplett svart skinninredning hade han skaffat från en -88 och således fanns inga nackstöd bak på skinninredningsbakryggstöden (pust, långt ord).

Jag fick helt sonika klä av tygklädeln och behålla chassierna från de med nackstöd och flytta över skinnöverdraget till dessa. Kompisen anlitade en sadelmakare till att sy upp nackstöden i svart skinn - blev skitbra! Men jag var lite nervig när jag skulle "måtta" för kniven som skulle öppna hål till nackstöden på skinnklädseln...

Ha de bäst!
Björn
480 ES -95 (f.d. museumbil)
480 ES -87 (ombygge pågår, ligger på is)
V40 2.0T -04
BMW 320d -11
P1800 S -66 (renoveras)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster