Revovering av 480n

Skriv svar
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Revovering av 480n

Inlägg av Paul.Martinsson »

Hej

Nu har man rivit 480 i delar och ska börja rost laga baktill.
finns det något annat kännt ställe på 480n som brukar rosta som man ska ta och kolla upp på samma gång?

men när man kom till förar golvet var det en sjö av vatten på golvet. värmepaketet hade gått, har nu bytt element i den och satt tillbaka skiten.

Sedan så har jag en likadan turbomotor som ligger som jag har lite planer på att trycka ned.

men har ite frågor angående turbo, om man ska byte till en annan turbo som passar 480 motor, utan att göra om allt för mycket är det då en v/s 40 turbo man ska köra med?

nu har man även plockat isär den motor skom ligger och fått finngrarna på toppen och slipat och putsat i avgas och bränsle portar. :lol:


Alla trix och tips på vad som kan göras är välkomnande.
Så som motor trim, interiör styling, exteriör styling och väghållning

Mvh paul
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Bilder

Inlägg av Paul.Martinsson »

Bilder Finnes av bilen på mitt album och mera kommer det senare :D

MVH Paul
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

turbo

Inlägg av Paul.Martinsson »

hej

skulle denna turbo vara ett alternativ att sätta dit?

http://www.blocket.se/vi/16157623.htm?ca=9_s
Hampus
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 jan 2008 01:04
Kontakt:

Inlägg av Hampus »

Tjena,

Det enda stället jag har haft problem med rost på min 480 är höger bakskärm, annars jag haft turena tt slippa undan :)

Lycka till me ditt projekt ! :wink:
-Volvo 480 ES
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Inlägg av Paul.Martinsson »

Tjenna

joo min höger bakskärm är också dålig och måste göras om.

jo man tackar det blir nog bra på vägen:D

har även bilen och lite bilder på garaget.org

http://www.garaget.org/?car=96075
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Inlägg av Paul.Martinsson »

Någon som har något tips på utvändig styling?

isåfall kan man köpa något gammalt ifrån skroten och bygga på ? :twisted:
alla tips eller trix är välkommna!
:wink:
MVH Paul
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Inlägg av Paul.Martinsson »

det var klent med svar i denna tråd tycker jag :wink:

men det ska v väl kunna ändra på.

utvändigt har jag tänkt att skärm bredda bak någon som har tips på skärmkanter man kan köpa?

har tänkt att bygga om kofångaren bak typ köpa en häftig på skrot som kag kan kapa och sätta på orginal fångaren.

fram vet jag inte riktigt ännu. har funderat men kommer inte riktigt på något.

sidor ska försöka få tag på några kjolar eller "lister" så man slipper rundningen ned till då kommer den att se lite lägre ut. har hört att man ska kunna ta 440/460 kjolar "lister" stämmer det?

har även tagit bort dörrlisterna. just nu är det ju en liten kant/inbuktning som listerna ska löpa i, ska man spackla igen dem eller ska det vara kvar?

har kollat på lite fälgar till bilen och hittade 4 st med däck 205*45*17
för en ganska billig peng

mina fjädrar och stöt dämpare bak är slut ska köpa nya ska man ta en sänknings sats eller en vanlig ? vad för märke ska man satsa på?

vad säger lagen och besiktningen om man tar bort sidoreflexerna bak ?
om dessa inte får tas bort så funderar jag att sätta lampor i dem.

vill även sätta en spoiler påp bagageluckan någon som vet vad man skan sätta dit?

ska bygga ett 2.1/2" avgas system som ska dela sig där bak så det blir dubba utblås :twisted:
något man ska tänka på där?


inne i bilden har jag oxå svårt att hitta på något.. ratt, lacka lite instrument delar. sen ja jag vet inte riktigt behöver bilder eller förslag :D

jag har en motor som jag "pillar" lite på som man kanske ska lägga lite pengar på. har för närvarande bara tagit mig kraft åt toppen. Filat gnuggat och putsat bränsle och avgas portarna.
skulle vilja trycka ned en annan turbo i den men vet ej vad man ska köpa förslag? något annat man kan göra för att bilen ska piggna till lite 8)

MVH Paul
Användarvisningsbild
jimmi
Inlägg: 422
Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av jimmi »

kolla http://www.volvo-480-europe.org där finns massor med bilder på bilar och bra ideer ang trimning.

/ jimmi
Volvo 480 Turbo -90- Full original bodykit
http://www.garaget.org/Qwert
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Jag har kanten där listen satt kvar, tycker det funkar bra. Ska man lägga igen den bör man nog svetsa...tror inte riktigt på den mängden spackel i mitten på en dörr...

205/45-17 kan bli lite stort, 205/40 är närmast originaldimension. Dock går det säkert att få dit, fast jag har inte provat personligen. :)

Min sänkningssats är en Lesjöfors, säljs bland annat av KG Trimning. Kostade under 1.500 och har funkat finfint i säkert fem år nu.

Jag har ett 2,5" avgas från kat och bakåt, dock byggt av Ferrita. Röret går in i en tvärsmonterad ljuddämpare längst bak som sen har utgångar på båda sidor, rören går ut där dimljusen satt. Det är lite trångt när röret ska gå över bakaxeln men det går. I vissa fall kan mitt klonka i lite...

Sidoreflexerna bak har jag tagit bort, ingen som har sagt något om det. Syns det inte att dom suttit där är det knappast nån som vet att dom har gjort det heller. Tror inte det finns nån lag på det, isåfall skulle ju alla bilar ha det...

Jobba vidare, blir kul att se när den blir klar! :D

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Inlägg av Paul.Martinsson »

ne det är klart det är ju ganska mycket spackel...och om någon dunkar till i dörr plåten så lossnar det nog... det har du rätt i... får ta och tänka lite på det innan jag bestämmer mig.. :D

de fälgar jag kollat på står det såhär på :

17" paket Wolfrace Prosprint Polished
Priset avser 4 st. kompletta hjul (fälg + däck)
monterade och balanserade.
Fälg: Lionhart LH1 Polished 7.0x17 4x100+108 CB72.6 ET35
Däck: Standard performance 205/40 R17

tror ni att det skulle funka?

okej då blir det nog lesjöfors :D men vad ska mn ha för dämpare? var ska man köpa dem? man skulle ju villja ha koni som pelle men det är ju lite smådyra..:D

2.5" tum har jag tänkt att bygga men ifrån kat och bakåt eller ska man börja längre fram? vad ger mest effekt?

reflexerna skulle jag vilja ta bort hur gjorde du pelle svetsade du igen hålet och sedan spackla?

joo det ska bli riktigt kul att se hur det blir.

men nu kommer bygget att stå stilla ett tag..


MVH Paul
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Paul.Martinsson skrev:ne det är klart det är ju ganska mycket spackel...och om någon dunkar till i dörr plåten så lossnar det nog... det har du rätt i... får ta och tänka lite på det innan jag bestämmer mig.. :D

de fälgar jag kollat på står det såhär på :

17" paket Wolfrace Prosprint Polished
Priset avser 4 st. kompletta hjul (fälg + däck)
monterade och balanserade.
Fälg: Lionhart LH1 Polished 7.0x17 4x100+108 CB72.6 ET35
Däck: Standard performance 205/40 R17

tror ni att det skulle funka?

okej då blir det nog lesjöfors :D men vad ska mn ha för dämpare? var ska man köpa dem? man skulle ju villja ha koni som pelle men det är ju lite smådyra..:D

2.5" tum har jag tänkt att bygga men ifrån kat och bakåt eller ska man börja längre fram? vad ger mest effekt?

reflexerna skulle jag vilja ta bort hur gjorde du pelle svetsade du igen hålet och sedan spackla?

joo det ska bli riktigt kul att se hur det blir.

men nu kommer bygget att stå stilla ett tag..


MVH Paul
Jag tror jag har ET 37 eller 40 på mina så dom där hamnar några millimeter längre ut men det gör nog inget. Möjligtvis att man får putsa lite i skärmkanterna bak men i övrigt tror jag inte det blir några problem.

Dämpare vet jag inte riktigt men typ Monroe Sensatrac är ju INTE att rekommendera eftersom dom är anpassade för originalhöjd. Bäst vore att leta upp sportdämpare som är anpassade för sänkta bilar.
Volvo har ju sänkningssats original men jag vågar då inte ens fråga vad en sån kostar. Förmodar att det finns dämpare till den också.

Avgaset räcker nog från kat och bakåt, det beror väl på vilka ambitioner man har. Det funkar utmärkt för mig iallafall!

Ja hålen efter mina reflexer är igensvetsade, det är ganska stora gropar under dom så det blir till att svetsa igen.

Lycka till!
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Inlägg av Paul.Martinsson »

Okej et 37 hur tror du att et 35 fungerar blir det att putsa lite ? :P

okej man får la ta och kolla runt lite då fick tips om bilstein ska funka bra vet ni något om de?


Någon som vet om kammen ifrån ES fungerar på Turbo motorn?

MVH Paul
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Bilstein gör bra grejer, ingen tvekan som saken.

ET35 funkar säkert...det är ju lite från bil till bil. Det är som med övrig passform på 480, det kan skilja några millimeter hit och dit... :)

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Paul.Martinsson
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 jan 2007 10:16
Kontakt:

Inlägg av Paul.Martinsson »

Okej då får man ta och kolla vad de ska ha för 4 st bilstein dämpare då. :D

var till motorteknik och frågade om de kunde göra en prisbedömmning på min motor vad det kostar att plana fräsa och lite annat godis :D han sa ta med delarna så kan jag kolla för ca 500 - 600 så gör han en pris ide. är det så hos alla att det tar pengar för att göra en pris ide?

om jag nu lämmnar in min motor vad tycker ni att jag/han ska satsa på?
planing av topp + ventilsäten
överdim kolvar? eller bara hooning?

vad finns det mera han kan göra med sakerna?


MVH Paul :wink:
225. Per Johnsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 apr 2004 17:56
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av 225. Per Johnsson »

Jag har kollat med bilprovningen - reflexerna bak är ok att ta bort.
Jag har själv planer på att ta bort blinkersen på framskärmarna, men från årsmodell -88 är det lag på att blinkersen ska synas tydligt, dock är det ok att flytta upp på backspegeln t ex.

Du får troligen ta bort reservdäcks baljan om du ska bygga eget avgassystem.

Jag håller på att renovera en B18FT motor som ska få en turbo från S/V40, ett agregat som heter TD04-12T. Dock måste man fixa till med en adapterplatta (jag köpte min på KLracing.se).
Till detta har jag en chiptrimmad box. Räknar inte med att göra några andra förändringar, tror jag får ut tillräcklig kraft ändå.
Jag håller på med renoveringen, men just nu går det lite trögt, finns tyvärr lite för mycket annat också.....

Per Johnsson
Hellre snabbt än i tid!
022. Pär Renström
Inlägg: 215
Blev medlem: 31 jan 2004 22:24
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av 022. Pär Renström »

Jag hade också planer på att ha backspegelmonterade blinkers...köpte faktiskt ett par speglar med e-märkta blinkers men det såg helt enkelt inte rätt ut.

Speglarna var alldeles för stora. 480:ns speglar är ju relativt små om man jämför med dagens moderna bilar.
Så det blev inget med det. Istället flyttade jag originalplaceringen lite neråt/framåt så vinkeln på XC70-blinkersen jag har skulle stämma lite bättre med skärmkanten. Så var iallafall tanken. :)

//Pelle
Bild

TurboVolvo även på jobbet.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst