drivknuten slår
-
Johan
- Kontakt:
drivknuten slår
Min drivknut höger fram slår rätt mycket just nu. Måst nog ta och byta den. Har slått en stund. Men är detta svårt att göra? Hur gör man? Någon som kan hjälpa mig?
-
Gäst
Hur svårt något är beror på hur mycket man kan..
Vad har du gjort innan? Om man följer beskrivningen i Haynes reparations handbok så är det till stor hjälp.
Du behöver naturligtvis ha tillgång till en del verktyg osv. tror dock inte att det krävs några specialverktyg.
Att ha någon som handräckning/hjälp underlättar såklart.
Hoppas detta var svar på din fråga. annars får någon annan hjälpa dig.
Vad har du gjort innan? Om man följer beskrivningen i Haynes reparations handbok så är det till stor hjälp.
Du behöver naturligtvis ha tillgång till en del verktyg osv. tror dock inte att det krävs några specialverktyg.
Att ha någon som handräckning/hjälp underlättar såklart.
Hoppas detta var svar på din fråga. annars får någon annan hjälpa dig.
-
Johan
- Kontakt:
-
Niclas Broman
- Kontakt:
-
Johan
- Kontakt:
-
Dan.P
- Kontakt:
Höger fram är lite "jobbigare" än vänster drivknut, på vänster sida kan man ju demontera hela axeln.
Jag brukar släppa på muttern på axeländen o köra bilen en liten sväng för att få splinesen o släppa från navet.
Innan man byter knut kan man kontrollera om det inte är så att det bara är muttern som har släppt, "symptomen" är nästan den samma.
Jag brukar släppa på muttern på axeländen o köra bilen en liten sväng för att få splinesen o släppa från navet.
Innan man byter knut kan man kontrollera om det inte är så att det bara är muttern som har släppt, "symptomen" är nästan den samma.
-
Johan
- Kontakt:
Okej... tack så mycket. Tror inte att det bara är muttern. När jag bytte framdäcken passade jag på att undersöka saken lite. Man känner att drivknuten "glappar". Får se när jag tar mig an problemet. Den håller ett tag till. Kostar drygt 1700kr på mekonomen. Ingenting jag känner för att lägga ut dirket. Men man måste till slut. Kan egentligen lika gärna göre det nu. Någon gång måste det ju göras. Jobbigt om jag blir ståendes någonstans.Dan.P skrev:Höger fram är lite "jobbigare" än vänster drivknut, på vänster sida kan man ju demontera hela axeln.
Volvo 480ES -87