Kylar fläckten vill inte..
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Kylar fläckten vill inte..
Hej!
Min gamla orginal kylare fick för sig att läcka så jag bytade den och termostaten. Nu e det så att kylarfläckten inte ville gå in och kyla längre så det blev ju att byta givaren till den oxå.
nu e allt bytt men kylarfläckten startar ändån inte, har värmt upp givaren med kontakten i och då går den igång men när jag kör så kan jag ha en vatten temp på 96g utan d händer något????? vad är vanlig motor temp resp vatten temp?
tack för alla svar. // jimmi
Min gamla orginal kylare fick för sig att läcka så jag bytade den och termostaten. Nu e det så att kylarfläckten inte ville gå in och kyla längre så det blev ju att byta givaren till den oxå.
nu e allt bytt men kylarfläckten startar ändån inte, har värmt upp givaren med kontakten i och då går den igång men när jag kör så kan jag ha en vatten temp på 96g utan d händer något????? vad är vanlig motor temp resp vatten temp?
tack för alla svar. // jimmi
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Hej!
Du kan gå in på min site http://members.chello.se/eskoa/480 och titta under feltips/kyltemp så får du se mina erfarenheter. Tempgivaren till fläkten sitter på kylaren. Är det den du bytt? Tempgivaren på motorblocket är för insprutningssystemet och för informationscentralen.
Det sitter en "urluftningsventil" på förvärmningsslangen till insugssystemet. Prova att "urlufta". Om kylartemperaturen varierar kan det vara så illa att att topplockspackningen är defekt. Kolla att att kylarslangarna inte är för "stinna" pga övertryck. Detta beror troligen på defekt topplockspackning.
Lycka till
Esko
Du kan gå in på min site http://members.chello.se/eskoa/480 och titta under feltips/kyltemp så får du se mina erfarenheter. Tempgivaren till fläkten sitter på kylaren. Är det den du bytt? Tempgivaren på motorblocket är för insprutningssystemet och för informationscentralen.
Det sitter en "urluftningsventil" på förvärmningsslangen till insugssystemet. Prova att "urlufta". Om kylartemperaturen varierar kan det vara så illa att att topplockspackningen är defekt. Kolla att att kylarslangarna inte är för "stinna" pga övertryck. Detta beror troligen på defekt topplockspackning.
Lycka till
Esko
- 211#Christer Lindström
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 28 jan 2004 19:57
Hej kompisar och ett gott nytt år hoppas att det blir ett ännu mera höjdarår för vår klubb Den som har ett problem och får ett tips av vår okrönte KUNG ESKO måste väl ändå lyda och prova om inte han har rätt som vanligt, vet att Esko är och har alltid varit en hängiven 480 ägare som dessutom kan och vet en hel massa om våra PÄRLOR som vi och han så ömt vårdar, så LYD och prova om det inte funkar så får du helt säkert nya goa tips här
mvh
Chrille
mvh
Chrille
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Kylar fläckten vill inte..
Har du provat köra den efter 96g?jimmi skrev:Hej!
Min gamla orginal kylare fick för sig att läcka så jag bytade den och termostaten. Nu e det så att kylarfläckten inte ville gå in och kyla längre så det blev ju att byta givaren till den oxå.
nu e allt bytt men kylarfläckten startar ändån inte, har värmt upp givaren med kontakten i och då går den igång men när jag kör så kan jag ha en vatten temp på 96g utan d händer något????? vad är vanlig motor temp resp vatten temp?
tack för alla svar. // jimmi
Fläkten på min turbo startar första steget kring 97g, andra steget vid 105g.
- jimmi
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 20 sep 2004 17:11
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
Körde omkring i Göteborg idag (mycket start-stopp, varmt sommarväder) och enligt färddatorn så låg vattetempen på 101 grader ibland när man stod stilla, och jag kunde inte höra fläkten gå igång. Kanske dags att byta givaren till fläkten? Är den dyr?
Är det någon idé att testa lufta systemet som jimmi gjorde, eller gör man bara det när man bytt kylare? Var exakt hittar jag den där "ventilen" i så fall?
Förresten, när vi ändå är igång och diskuterar kylning, vad brukar ert kylarvatten ligga på när ni kör landsväg? Min brukar lägga sig på 77-78 grader? Normalt? Och vad är farligt högt? När skall man liksom stänga av motorn? (När färddatorn börjar varna vore också kul att veta, om det inte är samma som "farligt högt").
Är det någon idé att testa lufta systemet som jimmi gjorde, eller gör man bara det när man bytt kylare? Var exakt hittar jag den där "ventilen" i så fall?
Förresten, när vi ändå är igång och diskuterar kylning, vad brukar ert kylarvatten ligga på när ni kör landsväg? Min brukar lägga sig på 77-78 grader? Normalt? Och vad är farligt högt? När skall man liksom stänga av motorn? (När färddatorn börjar varna vore också kul att veta, om det inte är samma som "farligt högt").
480 Turbo -94 Röd
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Det är det inte men båda "mäter" ju temperaturen på sitt sätt.136.Marcus Larborn skrev:Men det är väl inte samma givare till fläkten som till färddatorn? Skulle båda vara kassa tror du?Dan.P skrev:Byt kontakten.
För har du samma fel som jag att FDn visar -10gr fel så ligger din temp på ca 111gr i stadskörning.
Normal temp vid landsvägskörning 85-90gr.
Fläkten styrs av en termokontakt och FDn av en termogivare.
Du skrev.
Körde omkring i Göteborg idag (mycket start-stopp, varmt sommarväder) och enligt färddatorn så låg vattetempen på 101 grader ibland när man stod stilla, och jag kunde inte höra fläkten gå igång.
Förresten, när vi ändå är igång och diskuterar kylning, vad brukar ert kylarvatten ligga på när ni kör landsväg? Min brukar lägga sig på 77-78 grader? Normalt?
Min FD visar 10gr för lite alltså ca 78-79gr vid landsvägskörning, korrekt visning skulle vara 88-89gr.
Din FD verkar ha samma symptom dvs 10gr förlitet utslag på vattentempen.
Och är du då ute och kör i stadstrafik med enligt FDn en vattentemp på 101gr borde den "verkliga" tempen vara 101gr+10gr=111gr.
111gr är VÄLDIGT nära kokning så byt termokontakten till kylfläkten, 232:- på Mekonomen.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
Tack för tipset, får nog ta och göra det då.Dan.P skrev:Det är det inte men båda "mäter" ju temperaturen på sitt sätt.136.Marcus Larborn skrev:Men det är väl inte samma givare till fläkten som till färddatorn? Skulle båda vara kassa tror du?Dan.P skrev:Byt kontakten.
För har du samma fel som jag att FDn visar -10gr fel så ligger din temp på ca 111gr i stadskörning.
Normal temp vid landsvägskörning 85-90gr.
Fläkten styrs av en termokontakt och FDn av en termogivare.
Du skrev.
Körde omkring i Göteborg idag (mycket start-stopp, varmt sommarväder) och enligt färddatorn så låg vattetempen på 101 grader ibland när man stod stilla, och jag kunde inte höra fläkten gå igång.
Förresten, när vi ändå är igång och diskuterar kylning, vad brukar ert kylarvatten ligga på när ni kör landsväg? Min brukar lägga sig på 77-78 grader? Normalt?
Min FD visar 10gr för lite alltså ca 78-79gr vid landsvägskörning, korrekt visning skulle vara 88-89gr.
Din FD verkar ha samma symptom dvs 10gr förlitet utslag på vattentempen.
Och är du då ute och kör i stadstrafik med enligt FDn en vattentemp på 101gr borde den "verkliga" tempen vara 101gr+10gr=111gr.
111gr är VÄLDIGT nära kokning så byt termokontakten till kylfläkten, 232:- på Mekonomen.
480 Turbo -94 Röd
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
Termokontakt inköpt. Sitter här med Haynes och tänkte kolla exakt var den sitter bara. Vänster sida av kylaren skulle det tydligen vara. Långt ner eller? Man kan ju knappast behöva montera bort hela fronten för att komma åt. Jag tyckte jag läste på Eskos sida att han hade "gemat" kontakten vid vägkanten, så den kan ju inte vara allt för svåråtkomlig? Något tips till en nybörjare vhur/var exakt jag kommer åt den lille rackaren?
480 Turbo -94 Röd
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
136.Marcus Larborn skrev:Termokontakt inköpt. Sitter här med Haynes och tänkte kolla exakt var den sitter bara. Vänster sida av kylaren skulle det tydligen vara. Långt ner eller? Man kan ju knappast behöva montera bort hela fronten för att komma åt. Jag tyckte jag läste på Eskos sida att han hade "gemat" kontakten vid vägkanten, så den kan ju inte vara allt för svåråtkomlig? Något tips till en nybörjare vhur/var exakt jag kommer åt den lille rackaren?
Vid pilen nr55
Jag hade en lång hylsa när jag bytte min kontakt för i en vanlig så bottnade den.
Den går att byta utan att tappa systemet på vatten, jag förlorade ca ½liter.
-
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 05 feb 2004 22:49
- Ort: Esko
- Kontakt:
Hej!
Jag kan bara referera till min ES87. Det finns bara en kontakt med elledningar till kylaren. Den sitter på vänster sida som du nämnde.
Alltså ingen tvåstegsinkoppling.
Av erfarenhet vet jag jag att t.ex SAAB900 ( den nya modellen) känner av kylartemperaturen via tempgivaren till insprutningssystemet och styr aktiveringen av kylarfläkten ( jag har kollat elschemat och hittar ingen sådan funktion på ES87. Mina elritningar är kanske för gamla?).
Kan det vara så i senare årgångar av 480? Jag vet inte.
En hylsnyckel och det är inga problem att byta givaren på en ES87.
Esko
Jag kan bara referera till min ES87. Det finns bara en kontakt med elledningar till kylaren. Den sitter på vänster sida som du nämnde.
Alltså ingen tvåstegsinkoppling.
Av erfarenhet vet jag jag att t.ex SAAB900 ( den nya modellen) känner av kylartemperaturen via tempgivaren till insprutningssystemet och styr aktiveringen av kylarfläkten ( jag har kollat elschemat och hittar ingen sådan funktion på ES87. Mina elritningar är kanske för gamla?).
Kan det vara så i senare årgångar av 480? Jag vet inte.
En hylsnyckel och det är inga problem att byta givaren på en ES87.
Esko
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
Tack för tipsen, Esko och Dan. Det är ganska mörkt ute nu, men jag var ute och försökte lokalisera kontakten. Men skall alltså kunna se den från motorrummet utan att montera bort massa slangar och grejer? När jag kollar ner ser det rätt packat ut längts fram till vänster. Jag tycker det verkar riktigt svårt att ens se kontakten, för att inte tala om att skruva ut den och i en annan snabbt och kvickt. Jag kanske missförstod helt var man skulle se den ifrån. Tog en bild:020, Esko Antikainen skrev:Hej!
Jag kan bara referera till min ES87. Det finns bara en kontakt med elledningar till kylaren. Den sitter på vänster sida som du nämnde.
Alltså ingen tvåstegsinkoppling.
Av erfarenhet vet jag jag att t.ex SAAB900 ( den nya modellen) känner av kylartemperaturen via tempgivaren till insprutningssystemet och styr aktiveringen av kylarfläkten ( jag har kollat elschemat och hittar ingen sådan funktion på ES87. Mina elritningar är kanske för gamla?).
Kan det vara så i senare årgångar av 480? Jag vet inte.
En hylsnyckel och det är inga problem att byta givaren på en ES87.
Esko
http://web.telia.com/~u30009392/flaktbrytare1.jpg
När jag kollade underifrån, från fronten sett såg jag dock detta:
http://web.telia.com/~u30009392/vadedetta.jpg
Det såg ut som ett par kontakter eller givare som satt vid kylaren, någon som vet vad det är?
480 Turbo -94 Röd
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
Tack för all hjälp!
Lite mer info om min fläkt bara innan jag byter givaren:
När jag står på tomgång så går fläkten igång ibland. Den går då inte på på samma temp alltid, utan ibland 95, ibland 85. Lite olika. Gemensamt är iaf att den bara kyler typ max 5 sekunder (vilket leder till att tempen sjunker kanske 2 grader eller nåt). Sedan är den avstängd till tempen har gått upp tillsamma igen, då kyler den 5 sekunder igen. Till och med när bilen var avstängd så gjorde den detta. Kanske 5 intervaller, eller något. Styrker detta ännu mer att givaren e kass, eller kan det vara något annat som e kasst också? Kan ju vara lika bra att byta det andra (om det är åt mer som kan vara kasst) också när man ändå är igång då, om det inte är allt för dyrt.
Lite mer info om min fläkt bara innan jag byter givaren:
När jag står på tomgång så går fläkten igång ibland. Den går då inte på på samma temp alltid, utan ibland 95, ibland 85. Lite olika. Gemensamt är iaf att den bara kyler typ max 5 sekunder (vilket leder till att tempen sjunker kanske 2 grader eller nåt). Sedan är den avstängd till tempen har gått upp tillsamma igen, då kyler den 5 sekunder igen. Till och med när bilen var avstängd så gjorde den detta. Kanske 5 intervaller, eller något. Styrker detta ännu mer att givaren e kass, eller kan det vara något annat som e kasst också? Kan ju vara lika bra att byta det andra (om det är åt mer som kan vara kasst) också när man ändå är igång då, om det inte är allt för dyrt.
480 Turbo -94 Röd
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 29 feb 2004 17:01
- Ort: Luleå
- Kontakt:
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
Jag köpte ny termobrytare på regnumret hos Mekonomen och lämnade in kontakten och bilen på en verkstad för byte. Verkstadskillen ringde efter en halvtimme och sa att det var fel kontakt, så han fixade en volvo original dagen efter istället (dryga 400 spänn). Nu blåser det orkan under huven när motorn börjar svettas lite.
Men alltså en varning till er med ganska nya turbo-bilar: Mekonomens termobrytare passar inte. Jag antar att det är olka brytare för turbo och es-bilar?
Men alltså en varning till er med ganska nya turbo-bilar: Mekonomens termobrytare passar inte. Jag antar att det är olka brytare för turbo och es-bilar?
480 Turbo -94 Röd
-
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 15 jan 2005 14:41
- Ort: Skåne samt Göteborg
- Kontakt:
Tänkte kommentera den sista bilden som är tagen underifrån. Dessa är till AC. Skruva inte av dem, då pyser det och så slipper man effekt förlust pga att AC:n arbetar
Mest för att ingen ska läsa detta i framtiden och göra fel.
Mest för att ingen ska läsa detta i framtiden och göra fel.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 23 aug 2005 19:19
- Kontakt:
-
- Inlägg: 6287
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
New Product Info
Please try Google before asking about High Rated Product Guide e18b3d3
-
- Inlägg: 6287
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Top Product Info
Please try Google before asking about Recommended Product Site d19b171
-
- Inlägg: 6287
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Useful Product Website
Please try Google before asking about Best Product Info d263b2_
-
- Inlägg: 6287
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Cool Product Info
Please try Google before asking about Top Rated Product Tips 3d34d08
-
- Inlägg: 6287
- Blev medlem: 29 aug 2022 03:53
- Kontakt:
Excellent Clothing Store Simulator Site
In reply to the person inquiring about clothing q, on clothing store, dress design, your clothing store, your brand store, designer brand store, perfect clothes, clothing departments, cloth ing, be clothing brand, I highly suggest this a fantastic read for clothing store simulator tips or designer brand store, you are fashion, fashion clothing websites, that clothing store, clothing websites, for you store, clothing brand, by design clothing, for all fashion, clothing seller, as well as this high rated clothing store simulator forum on top of on clothing store, clothing store, clothing store for, one clothing store, all fashion store, things clothing, unique clothing store, ghar ka fashion, options clothing, all that fashion, and don't forget this click here on fashion simulator advice which is also great. Also, have a look at this click this link about fashion simulator info as well as all clothing websites, you are here clothing, new clothes fashion, for you clothing store, all things clothing, the perfect shop, for all fashion, in fashion clothing, new clothing websites, in store clothing, as well as this awesome clothing store simulator url with ghar ka fashion, by design clothing brand, as you are clothing, new fashion clothing brand, q clothes store, fashion cloth store, for all fashion, house odjeca, clothing page, things clothing, for good measure. Check more @ Awesome Clothing Store Simulator Guide 34d08cd
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst