Varvtal vid 110 lite högt

Skriv svar
Kalas_konrad
Kontakt:

Varvtal vid 110 lite högt

Inlägg av Kalas_konrad »

Hej jag har bytt växellåda på min 480 turbo vet ej riktigt vad som sitter på men när hastighets mätaren visar att jag kör i 110 så varvar bilen 2900 rpm och våran andra 480 turbo varvar kring 2500. har haft problem med hastighets mätaren så ajg byttde den mot en som suttit i en 440/460 turbo 90 årsmodell tror jag och jag har 89 kan det vara någon skillnad så att den visar fel eller nåt. för utväxlingen borde vara somma på alla 400 turbo bilar tycker jag iaf
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

440/460 turbo 90 årsmodell tror jag och jag har 89 kan det vara någon skillnad så att den visar fel eller nåt. för utväxlingen borde vara somma på alla 400 turbo bilar tycker jag iaf
Tog du ut hastighetsmätare från en instrumentbräda med samma färger på kontakterna där bak?
480ES -87
Sellgren
Kontakt:

Inlägg av Sellgren »

Mätaren ska inte visa några andra värden p.g.a. man byter vxl-låda.
VOLVO 480 ES 2,0 Automat -95 Pariserblå
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Med i Volvos broschyr för 94:or, Volvo original kjolpaket
VOLVO 480 TURBO -93 Svart, Webasto thermo top
CADILLAC DeVILLE cab -67
TOYOTA CELICA SUPRA -84
Hyundai i40 -12
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Om jag inte minns helt fel så är där i alla fall minst 4 olika utväxlingar enbart för turbo, sedan finns där nästan hur många som helst till de bilarna utan turbo.....

På både den gammla och nya lådan ska det finnas en plåtbit, brukar vara målad gul, svart, vit eller lila. läs av båda nummrena och återkom så ska jag kolla vilken utväxling det är i dem.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Kalas_konrad
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

MartinP skrev:
440/460 turbo 90 årsmodell tror jag och jag har 89 kan det vara någon skillnad så att den visar fel eller nåt. för utväxlingen borde vara somma på alla 400 turbo bilar tycker jag iaf
Tog du ut hastighetsmätare från en instrumentbräda med samma färger på kontakterna där bak?
Japp det var samma färger testa med ett från 87 men funka inge vidare:P
Kalas_konrad
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

boostofta skrev:Om jag inte minns helt fel så är där i alla fall minst 4 olika utväxlingar enbart för turbo, sedan finns där nästan hur många som helst till de bilarna utan turbo.....

På både den gammla och nya lådan ska det finnas en plåtbit, brukar vara målad gul, svart, vit eller lila. läs av båda nummrena och återkom så ska jag kolla vilken utväxling det är i dem.
oki tack den lådan som satt på va en m55 373m så det va vajer på den var därför jag bytte. satt på när jag köpte den. den som sitter på nu är m54 373 e och den andra 480 vi har vet jag ej å kan inte kolla jusst nu med det är en 88 men du tror inte det bara kan vara ett givar fel eller något. skall testa köra bakom den när den andra 480n kör i 110 så får jag ju reda på om det är något mätar fel. men har problem med min hastighets mätare igen dog på vägen ner till vallåkra en bit utanför gbg sen i halmstad funka den upp till 70 men över 70 visa den 0 lite. men nu har den dött helt men funkar ibland. har testat slå lite på instrumentet utan framgång. men tror inte det är instrumentet.
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Hej :) funderade lite och kollade på min bil och i 110 har jag idag 2600rpm men innan jag bytte däck så låg varven lite lägre och det beror på att jag har 50 profil istället för 55 profil på däcken nu :shock: så en liten undran :?: det är inte så att du har olika däckdimention på bilarna :? för isåfall så kan det vara därför det är lite skillnad på varvtalet för om du har lägre hjul på den som varvar mest så blir varvtalet högre, så är det bara, det du tjänar på att ha mindre (lägre) hjul är ju lite på axet :twisted: eftersom utväxlingen blir anorlunda då, kolla vilken profilhöjd du har på båda bilarna och glöm inte att kolla om det är 14tum eller större, 480:in hade både 14 och 15 tum beroende på årsmodell, om du är osäker så kan du ju enkelt mäta om det skiljer mellan bilarna, den med minst hjul ska varva lite mer :shock:

mvh

Chrille
J.L
Kontakt:

Inlägg av J.L »

stämmer bra...

[OT]

480in finns även snart med 17" ;) heheeh ( inhandlat )

[/OT]
åk du före så väntar jag där framme...
Kalas_konrad
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

Stämmer säkert men inte på min bil:P har 15" med 195 och 65!!! profil:P å den andra har 14 185 profil vet ej men ligger säkert på 55 eller 60 så det är större Hjul på den som varvar mäst. så det kan inte vara det då. hmm antigen är hastighetsmätaren helt bäng eller så är utväxlingen inte som den skall. har ju haft problem med hastighetsmätaren så det kan ju vara därför.
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

om jag förstått det rätt så har du en M54 i en 88??
M54 tillverkades inte då, M51 eller M52 borde sitta i din bil.

3,73 i slutväxel är nog rätt men 5 an skiljer uppenbarligen. Har tyvärr mina böcker i skåne ska försöka kolla på det :)
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
Kalas_konrad
Kontakt:

Inlägg av Kalas_konrad »

oki. så du tror inte det kan vara något mätar fel?. skall kolla vad det sitter för växellåda i våran 88a men bilen jag tycker varvar för mycket är en 89 men en motor från 88. men kan det vara så att dom drog ner på utväxlingen på 5:an på senare modeller? det tycker jag låter konstigt. för det innerbär ju att den drar mer sopp.

Mvh
FrankJScott
Kontakt:

Top Product Website

Inlägg av FrankJScott »

Please try Google before asking about Updated Product Tips c9ce18b
Skriv svar