Installera fjärrkontroll till c-låset?

MartinP
Kontakt:

Installera fjärrkontroll till c-låset?

Inlägg av MartinP »

Tjena alla 480-ägare!

Har kikat runt lite på nätet i hopp om att någon varit ute på samma spår som jag, men har inte hunnit någon användbar information. Vad jag är ute efter är att kunna låsa upp bilen med hjälp av en fjärrkontroll (nej, inte tv kontrollen :lol:). Tydligen så ska biltema ha sålt en sådan sats förut, men den verkar inte finnas kvar :? Någon som vet en affär där sånt säljs för nuvarande eller någon annan metod att lösa detta på?

Tackar!

MartinP
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Köp det billiaste larmet du kan hitta, som är av lite kvalité. de brukar ha fjärkontroll och du får dessutom ett extra larm.
De c-lås satser som fanns för har mig veterligen helt ersats av larm.
Mvh
Peter #15
Röd ES 1987 Min Första Bil tyvärr skrotad pga för mycket rost
Röd 1990 Turbo Centers 0,95bars strenhet! Min sommar/räcerbil :)
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Något tips var jag ska leta någonstanns? Och vilken prisklass pratar vi om?
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Cobra larm på Micro 1998kronor

Jula har ett som heter Laserline 1695kr

Ett känt billigt o ett okänt billigare. Båda har förutom den fjärrstyrningen du söker även glasskross sensor, startspärr, sirén o sånt som ett bas larm ska ha.

De C-låssatser du tänker på kostade väl ca hälften o det var nog för liten prisskillnad för att folk skulle välja det istället för ett komplett larm
Senast redigerad av 1 boostofta, redigerad totalt 7 gånger.
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Tack för upplysningen och tipsen boostofta :) Ska ta och kolla upp det. Hör av mig om det sker någon förändring.
480ES -87
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Köpte Laserline larmet idag då Cobras variant kräver att man har ett sedan tidigare installerat billarm, vilket jag inte har. Har läst igenom instruktioner och det verkar inte vara alltför svårt att installera.
Tänkte bara höra med er angående en kablarna. Man ska ja koppla in larmet till de olika kablarna i bilen, exempelvis till blinkers osv. Om larmet nu ska kopplas till blinkers så antar jag kan koppla upp mig mot den kabeln som går till säkringsdosan. Stämmer detta?

Vart hittar jag kabeln som går till antennen?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

För att få centrallåset att fungera krävs oftast en reläsats som kopplas till larmet om detta inte ingår. Det krävs också en motor till förardörren om du inte har en 92:a eller nyare.

Antennledningen sitter i kontakten för stereon.

Lämplig inkopplingpunkt för blinkers är vid varningsblinkersknappen.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Varför kan man inte koppla upp sig mot kablarna via säkringsdosan? Blinkers har ju en egen säkring som de kopplas till och detta kan man ju utnyttja.

När det gäller reläet så har alarmet en inbyggd sådan. Jag förstår dock inte varför man måste en en separat motor för att kunna låsa dörrarna. Det finns ju redan en motor installerad, kan man inte koppla upp sig mot den via kabeln som går till säkringsdosan?
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Klart du kan koppla dig på säkringsdosan, men det brukar vara ett helvete o komma åt och ibland finns det bara en utgång per säkring.

Det finns ingen motor i förardörren, men väl en "liknade" men denna innehåller bara en kontaktsats för att manövrera passagerarsidans motor (det går inte låsa bilen från höger dörr)

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Ok, nu förstår jag. Tänkte inte på att jag alltid låser förardörren med en nyckel, dvs. att den inte har någon motor :P Hm..var hittar man en motor då? Skroten? Och vilket pris brukar de ligga på?
Det här komplicerar ju saken helt klart då jag inte vill ge ut alltför mycket pengar på en egentligen onödig sak.
Klart du kan koppla dig på säkringsdosan, men det brukar vara ett helvete o komma åt och ibland finns det bara en utgång per säkring.
Jasså? Jag tycker att det är skit enkelt att komma åt. Kanske för att jag varit i och grävt så många gånger :P
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

Tror det är biltema som säljer sånna motorer billigast, typ en hundring
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Allt jag ser där är en centrallåsmotor samt centrallåsmodul. Motorn kostar 90, precis som du sa men problemet är att den är till för bakluckan. Centrallåsmodulen har allt men jag behöver å andra sidan inte 2 motorer.
480ES -87
boostofta
Kontakt:

Inlägg av boostofta »

kollar du på 480 då?? Jag bara köpte en universal på biltema.

Det spelar ingen roll hur den ser ut egentligen för du får tillverka egna fästen o sånt till den ändå. o dragkraften lär inte skilja nämnvärt, i så fall starkare till baklucka
Mvh
Peter #15
Röd 2.0 Aut. 1993
och ett par Land Rovers
318_Oscar Söderhielm
Kontakt:

Inlägg av 318_Oscar Söderhielm »

God kväll på er!

Ursäkta MartinP om jag snor din tråd lite!

Bara undrar om den här satsen kunde vara något att ha? eller är det svårt att få larmet att fungera som det ska?

http://www.alarmera.se/remotecontrol_CL301.htm

krävs ju fortfarande motor o dylikt men i alla fall...

Fortsatt trevlig helg på er!

/Oscar
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Det där ser ut att vara kanon! :D Och inte fan snor du min tråd, det verkar vara ett riktigt bra sett det där. Jag har ju fortfarande öppet köp på mitt larm så jag kan ju ta och lämna tillbaka det och köpa detta istället. Vad tycker ni andra? Vad jag vill ha är ett centrallås och på detta skulle jag alltså spara 600 kr vilket alltid är något..

Har du någon erfarenhet av låset Oscar?

Tackar så mycket för tipset!

Trevlig söndag!
480ES -87
318_Oscar Söderhielm
Kontakt:

Mors!

Nä tyvärr har jag ingen erfarenhet av denna sats... bara jävligt sugen på att skaffa en... :lol:

Om jag förstår det hela rätt så kunde man ju programmera in fyra funktioner.. t.ex. centrallås lås/lås upp, baklucka... o så har man ju en funktion över... kanske man kan hitta på något roligt...

Ha det gött!
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Jo, men det är ju perfekt. Den satsen jag köpte nu har ju också en sådan extra funktion som jag tänkt binda med walk me home funktionen. Tänk dig att du står i beck svart mörker och så lyser 480'n upp vägen åt dig när du är på väg till den :D

Mogge, pratade om att en reläsats krävs för att det hela ska fungera och detta relä nämns ju i instruktionerna också. Där visas det att man ska koppla en av utgångarna till reläet. Vad jag inte förstår är varför detta relä inte redan finns. Krävs inte ett sådant relä för att C-låset ska fungera överhuvudtaget? Det borde ju redan finnas installerat.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Reläsatsen är en tidskrets med relä som sluter motorn (ev motorerna) så dom inte stå på hela tiden. Denna funktion finns inbyggd i den reläsats som sitter på förardörren.

Prova lås och lyssna nog vid låsningen så hörs kontaktklicket ca 1 sek.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Hm..hur blir det när jag lägger till en till motor på förarsidan och slänger på en fjärrstyrd låsning då? Jag antar att det reläet på förarsidan inte duger då eftersom det bara är gjort för att låsa passagerarsidan.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Fjärrlåset styr vä motor, sedan akiverar denna reläsatsen som stänger höger sida!

Motorn apliceras på befintligt länkage, lämpligen svetsas en stålstång el motsvarande fast. Jag är dock lite osäker på om länkage påverkar kontakten vid nyckeln, för den aktiverar orginallarmet. Det är tyvärr länge sedan jag gjorde detta på min första bil.

Beklagar, det gäller alla 480:s. Lyckades blanda ihop Clås o fönsterhissar på 92 och nyare! Förlåt.............. :oops:

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Svetsas? :shock: Jag har ingen svets. Går det att lösa på något annat sätt? Börjar tro att jag kanske ska skita i det här med fjärrstyrt c-lås. Mycket jobb och pengar för en egentligen onödig finess.
480ES -87
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Jepp!

Det är lite dumt, bilen inte är som nyare som både har reläsats och motorn i samma enhet. Bilar som har detta kan man stänga från vilken plats som helst och det är bara att skicka in en signal för öppning/stängning.

Mvh Jonas
MartinP
Kontakt:

Inlägg av MartinP »

Precis. Aja, får väl vänta ett par år med det..

Tackar för alla svar!

MartinP
480ES -87
318_Oscar Söderhielm
Kontakt:

kommer jag in och stör igen...

Var nere på Rejmes och frågade vad motorn till pass. dörren(3342944-0) skulle kosta, ca 1200 kr blev svaret... morsning korsning fjärrlås...
Skam den som ger sig, kom o tänka på att jag sett ett alarm sats nr 2045 på EU-sidan och frågade vad den motorn kostade (3445975) jo 380 kr så min fråga efter all denna avskrivning är: vad är skillnaden mellan de båda (förrutom den att den ena är svindyr och den andra.. ja mindre dyr och det faktum att den sistnämda är för förarsidan?)

MvH Oscar
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Ingen större skillnad förutom höljet!

Mvh Jonas
Skriv svar