Bild sökes

Skriv svar
Joel
Kontakt:

Bild sökes

Inlägg av Joel »

Efter ett motorlyft med växellådsbyte är nu motorn åter på plats igen. Dock så visade det sig att alla fina bilder man hade tagit under motorlyftet visade precis allting utom det man behövde se. :wink:
Så nu undrar jag om någon med en bosch generator skulle vilja ta en bild på anslutningarna på baksidan?

Jag har även en vakumslang med en liten backventil som går att suga i men inte att blåsa i som försvinner in i vänster framskärm... någon som vet var den ska sitta?

Samt så har jag en liten flatstiftskontakt som jag inte heller vet var ska sitta. Av längden att döma ska den sitta någonstans vid spjällhuset.
Sladdarna in i kontakten är två bruna och en röd och andra änden går bla till en givare som sticker in i slangen precis framför turbon.

Inga lätta frågor men är mycket tacksam för svar!

//Joel
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Har ingen bild på Bosch generator men B+ är den stora röda från batteriet. Sen har du en tunn röd som ska gå till D+/61 dvs till laddningslampan.

Har du ES eller Turbo och årsmodell?

Mvh Jonas
Joel
Kontakt:

Inlägg av Joel »

Tack för det snabba svaret!

Ska där inte sitta någon sladd till anslutningen "M" på generatorn?

Bilen är en Turbo -88:a

//Joel
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Vänd på M så blir det W!

Detta uttaget är för varvräknare på dieselbilar, man får växelspänning från en av lindningarna.

Det är inte säkert sladdarna är till något, det finns lite lösa kontakter här och där.

Backventilen har jag för mig ska sitta på en ledning ner till en värmeventil till avgasreningen, det går ett 15-20 mm rör på framsidan av motorn, på detta sitter en vakumventil som aktiveras av värme (två små slangar dit)

Mvh Jonas
Joel
Kontakt:

Inlägg av Joel »

Aha... Nya lärdomar varje dag :D

Denna vakumventilen som du skriver om har ju två anslutningar...
Den ena som jag är mer eller mindre säker på är en liten tunn slang som försvinner ut genom skärmen på höger sida... Den andra anslutningen som jag är mindre säker på har jag satt upp till den ensliga anslutningen ganska precis mitt på spjällhuset...

Om nu vakumslangen ska sitta ihop med ventilen så framkommer genast frågan vad som ska sitta på själlhusets anslutningar? :D

// Joel
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Den tunna slangen som försvinner ut i hö skärm är troligen till värme/vakum behållaren. Det sitter en vit plastbehållare innanför hö skärm/dörr. Öppna hö dörr så sitter den rakt in.

På grenrörets hö sida sitter två ledningar som går ut i hö skärmkant, dessa två samanstrålar med en av de som går från spjället, ner via värmekänslig ventil och vidare bort, ut i höger skärm till EVAP systemet (fen kolkaninster som tar upp bränsleångor från tanken.

En av anslutningarna på spjället ska gå ner mot en svart ventil som är den sk dumpventilen, svart i plast.

Har tyvärr inget bra schema över anslutningarna. Men hittar du en turbo bil till (hela 400 serien) så kan du se där.

Mvh Jonas
Joel
Kontakt:

Inlägg av Joel »

man tackar för snabba svar men efter som att det har hunnit bli mörkt idag och att jag inte har tid imorgon så ska jag göra ett försök att få rätt på anslutningarna på lördag... så jag återkommer säkerligen då med fler frågor!

//Joel
Joel
Kontakt:

Inlägg av Joel »

Nä, jag får ge mej... :( Jag får leta upp en annan 480 turbo och så får man väl ta och snegla ner där och se var dom två resterande kontakterna ska sitta...
Så finns det någon i området runt ängelholm med en 480 turbo som skulle vilja visa upp hur det skulle sett under huven får ni gärna pm:a eller mejla mig!!!

// Mvh Joel
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Eller så tar du en bild på dom!

Mvh Jonas
Joel
Kontakt:

Inlägg av Joel »

det kan jag göra... Men hur gör man för att ladda upp en bild på forumet?
Jag lyckades precis av någon anledning ladda upp en bild som hamnade albumet under mektips... :? Så du kan se den där men d hade varit kul att veta hur man skulle gjort...

Det är alltså kontakten som på bilden i albumet ligger uppe på spjällhuset som jag inte vet var ska sitta... Den går ihop i en krympslang med den stora kontakten som går till lägesgivaren under spjället...

// Joel
Användarvisningsbild
211#Christer Lindström

Inlägg av 211#Christer Lindström »

Tror att din bild kommer här nu provar iallafall 4..
Chrille
Joel
Kontakt:

Inlägg av Joel »

Nu har kontakten åter hittat sin plats!
Den skulle sitta in under tomgångsmotorn....

Då kan vi gå på nästa problem....

Problemet är att jag nu sedan motorlyftet inte får någon gnista...

så min fråga är nu om där är någon som vet hur man ska göra för att kolla om tändmodulen fungerar?

Mvh Joel
Mogge
Kontakt:

Inlägg av Mogge »

Hej!

Kolla så impulsgivaren sitter ansluten först, den sitter på svänghjulskåpan, en svart liten sak.

Tändmodulen skall ha spänning på stift 3, jord på stift 2 och stift 4 är impulser från tändstydonet. (mät likspänning)

Mvh Jonas
Skriv svar